SLENG

Sleng är ju där jag har tillbringat den största delen av alla sommrar som barn.
Min Farfars absoluta favorit plats på jorden.
Där var han mr Sleng, att dra not och få små siklöjor var han bäst på.

Jag minns hans ritualer innan notdragningen och under, vi  fick inte köra båt före eller under notdragningen. Vi fick inte kasta sten i närheten av noten för då for fiskarna i garnet och inte i kilen som den skulle.

Hur övre och under garnet skulles dras hade han bestämda mått.
Det klassiska meningen han sa var:
-dra efter nedreteln´ 60-70.

Jag har varit med i många år och ser numer så mycket av Farfars rutiner har smittat av sig på min pappa.
Livet är väl så.

Nu besökte jag Sleng stugan för första gången på skidor.
Har åkt skoter, kört hundspann,moped och gått dit många gånger men idag blev det premiär på skidor.

Jad hade med mig min vän Carola.
Vädret var fint men blåsten var hård så vi åkte i medvind efter sjön och tog skogslandet tillbaka.
Härligt med skare och lugna hundar.



Pappas fina jordkällare. toppen fin på sommaren då allt är grönt och bären blänker i solen.



Stugan som är en gammal skogskoja som är dit flyttat under 1960 talet.




Carola delar banan med Tussi, Atos verkar mer intresserad av Tussi än banan.




En skidtur som jag är glad att jag gjort.

Kommentarer
Postat av: Ann

Lugn bara lugn mamma, du kommer att bli som morfar du också!!!=)

2009-04-23 @ 13:22:37
URL: http://annlu.blogg.se/
Postat av: Sofie

Troligen, allt enligt riten!!!

2009-04-26 @ 12:57:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0